Zaļi zāles puduri krastā Purezera dabas taka
Būt dabā

Pastaigas pa Latvijas purvu dabas takām Vidzemē

7 min read

Vietējo dabas taku izpēte ir mūsu pēdējā gada laika iecienītākā nodarbe. Es un Artūrs vēl nekad pa četru gadu kopdzīvi neesam nekur aizlidojuši kopā ar lidmašīnu. Turpretī esam priecīgi, ka atklājām mājaslapu Dodies.lv, jo tā mums ļāvusi atklāt tik daudz skaistu Latvijas vietu. Lai gan mūsu valsts ir 152 reizes mazāka nekā ASV, Latvijā tik un tā ir diezgan liela bagātība ar iespaidīgām dabas takām, ko apskatīt un iziet. Mums noteikti vēl ir tik daudz foršu vietu, ko gribas izpētīt! Pagājušajā nedēļā devāmies izbraucienā un izvēlējāmies doties uz Vidzemi apskatīt Latvijas purvu dabas takas. Šajā rakstā redzēsi fotogrāfijas, ko uzņēmām šajā izbraucienā, un īsus aprakstus par dabas takām un to atrašanās vietu. Varbūt mums izdosies iedvesmot uz kādu no šīm dabas takām arī tevi!

Mūsu divu dienu izbraukuma plāns bija ar palikšanu pa nakti pie jūras teltī:

Pirmā diena: 1) izpētīt trīs dabas takas, 2) paēst kādā vietējā kafejnīcā un 3) atrast labu vietu, kur pie jūras uzsliet telti

Otrā diena: 1) nopeldēties jūrā un 2) doties mājās.

Lācenes un mazā savanna

Vispirms bijām iecerējuši apskatīt Ķirbižu meža taku. No tā gan iznāca vien fiasko – izrādījās, ka visa dabas taka ir aizaugusi ar garu, garu zāli. Tā kā mums nebija plānā ievākt veselu baru ērču, mērojām ceļu uz nākamo pieturas punktu. Waze mūs veda pa meža ceļu, kas šķita topam arvien šaurāks un šaurāks ar katru nobraukto kilometru. Šis šaurais ceļš mūs aizveda uz Niedrāju – Pilkas purvu. Bijām iebraukuši dziļi Vidzemē un te bez mums nebija nevienas citas dzīvas dvēseles. Lieliski! Mēs izbaudījām purva klusumu, panašķojāmies pa kādai lācenei un ieskatījāmies acīs dažiem tumšajiem purva dīķiem. Takas vidū bija arī neliels skatu tornis. Artūram, kā jau industriālajam alpīnistam, kāpiens bija kā uz pirmo stāvu. Man gan bija jāsaņem dūša, jo galīgi neesmu augstumu cienītāja. Kur nu vēl kāpt pa trepēm, kurām var redzēt cauri tieši to augstumu! Tomēr saņēmos un nopriecājos, ka tā – no augšpuses viss purvs izskīatījās kā maza savanna. Artūrs teica, ka pietrūka tikai iztēloties šur tur pa kādai lauvai. Jauki!

Cauri mežam un apkārt ezeram

Tā kā šī purva taka neizrādījās visai gara un mums vēl gribējās kārtīgi izstaigāties, devāmies tālāk. Aizbraucām apskatīt 4 km garo Purezera taku. Kas par skaistumu ir šī dabas taka! Taka sākas ar to, ka tu dodies iekšā mežā. Un mēs uztrāpījām tieši melleņu sezonas pašā zenītā! Fantastika! Tik daudz melleņu nebiju redzējusi vēl nevienā mežā, labprāt gribētu tur doties vēlreiz vien mellenes salasīt sasaldēšanai ziemai. Redzējām arī dažas brūklenes, kas jau sāka sārtoties. Lēnā garā devāmies caur mežu (jo ātri nesanāca – mellenes taču jāēd!). Pēkšņi mežs beidzas, un mēs nonākam pie brīnišķīga ezera. Taka stiepjas apkārt visam ezeram un sākotnēji šķiet ļoti gara. Bet daba, kas rotā ezera krastus… Būtu muļķīgi doties atpakaļ mežā un prom, taku nemaz neizejot!

Takā ik pa laikam apskatāmi arī informatīvi plakāti. Mežs, kuram izgājām cauri, un jau pirmie soļi apkārt ezeram mūs pārliecināja: šī ir skaistākā Latvijas dabas taka. Ikvienam, kas viesojas Latvijā, vajadzētu izpētīt šo taku – mums šķiet, ka šī taka ietver sevī visu, kas Latvijā ir skaists un vērtīgs. Ja vēlies uzrīkot foršu pikniku kopā ar draugiem, to ir iespējams darīt 2 vietās takā. Ir uzbūvētas koka laipas, uz kurām ir soliņi un arī ugunskura vieta. Ugunskurs uz ūdens virsmas – tas noteikti kādreiz ir jāpiedzīvo!

Ēst, gulēt… un atkal ēst

Pirms vispār devāmies šajā izbraukumā, centāmies sameklēt dažus restorānus tuvu izvēlētajām dabas takām. Mūs uzrunāja Rankuļraga restorāns. Tas īstenībā ir vien daļa no visai liela kempinga Klintis. Ja esi labas naktsvietas un restorāna meklējumos vai arī meklē foršu vietu, kur vasarā atpūsties ar draugu grupu – tās ir Klintis! Arī mēs nākamvasar ieplānosim kādu draugu tripiņu uz šejieni.

Bet visupirms – ēdiens! Daudzi no ēdienkartes ēdieniem izklausījās garšīgi, neredzējām gan visai daudz un apmierinošas vegetārās opcijas (tomēr tai vakarā nemaz tādas nemeklējām). Bijām noskaņojušies uz kādu zivi, tāpēc mūs uzrunāja līdakas kotletes ar kartupeļu biezeni. Tas garšoja fantastiski! Iedzērām arī pa lielai glāzei mājas limonādes un baudījām vasarīgo vakaru saulainajā restorāna terasē (daloties šajā patīkamajā atmosfērā arī ar lapsenēm, kā tad citādāk).

Pēc ēšanas devāmies teltsvietas meklējumos. Atrast Vidzemes piekrastē vientuļu stūrīti, kur divatā baudīt romantisku vakara pikniku ar našķiem un tad doties gulēt teltī, šķita mission impossible. Lielākā daļa piekrastes ir privatizēta, turklāt vienīgais bezmaksas kempings bija pārpildīts un skaļš. Katrs otrais viesis bija uzgriezis uz pilnu klapi savu popmūziku. Tas mums atgādināja, cik ļoti daudz foršākas ir pludmales Kurzemē – tās ir pieejamas ikvienam un ir arī daudz dabiskākas. Lai gan atradāmies tuvu akmeņainajai piekrastei, Vidzemes piekraste kopumā šķita iztīrīta un pārāk cilvēka skarta. Tā kā negribējām visu nakti klausīties cilvēku čalās un krievu popmūziku, nācās meklēt mierīgāku maksas kempingu. Laimīgā kārtā ne visai tālu bija kempings, kur varējām samaksāt 10 eiro un ērti uzsliet savu telti tā, ka neviens apkārtējais netraucēja. Laikam tur, kur maksā, cilvēki uzvedas drusku cienīgāk. Uzslējām telti, paēdām našķus, iedzērām pa alum un devāmies pie miera.

No rīta pagatavoju mums brokastīs brokastu pudiņu ar riekstiem un sēklām. Bija jauki paēst brokastis svaigā, nedaudz vēsā gaisā. Cerībā atrast kādu peldvietu, devāmies un nonācām Saulkrastos. Ūdens izrādījās ledaini auksts, tāpēc drusku pastaigājāmies pa krasta malu, nosaldējām pēdas un devāmies uz mašīnu un atpakaļ uz Rīgu.

Šis izbraukums mums parādīja, cik pat ļoti ok reizēm ir tas, ka plāni izgāžas un galamērķi neizskatās tā, kā sākotnēji biji iecerējis. Tādos brīžos nevajag zaudēt pozitīvo noskaņojumu un entuziasmu – bet vajag turpināt doties piedzīvojumos!

Līdakas kotletes Rankuļraga restorāns

What’s your favorite swamp/marsh trail?

Let’s make a map of cool spots to check – share your favorite places in the comments below! 🙂

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *